14.4.05

Weblogin pedagoginen käyttö

Blogilla voidaan toteuttaa monenlaisia pedagogisia malleja. Nyt paljon keskustelussa olevat yhteisölliset työmuodot sopivat hyvin blogityöskentelyyn: ryhmä voi perustaa oman blogin ja jokaista julkaistua juttua voi kommentoida. Blogeja voi linkittää keskenään ja blogien välillä voi kehitellä yhteisesti jotakin teemaa eri näkökulmista.

Mitä sitten itse tavoittelen tällä hetkellä blogin opetuskäytöllä? Filosofian tuutorointiblogini tavoitteena ovat aktivointi, dialogisuus ja kriittisen ajattelun herättäminen. Aktivoiva opetus, dialogipedagogiikka ja kriittinen pedagogiikka voisivat mielestäni antaa tavattoman paljon verkkomaailmaan. Usein kyllä kuulen, että ÄH nyt sinä olet taas niin filosofinen, kun otan tämän asian esille. Jokainen opettaja löytää omat innostuksen lähteensä. Minä pidän siitä, että asioita ei selvitetä lopullisesti, että jotain jätetään auki, että ristiriitaisiä näkökohtia tuodaan esille, että opettaja ei esitä ainutta totuutta, että opiskelijoiden ajattelulle tulee tilaa (että se otetaan todesta). Ei näiden periaatteiden tarvitse olla kovin suuria muutoksia esitystyylissä. Kysymys saattaa riittää tai se, että asiaa kehotetaan pohtimaan itse tai annetaan eri tavalla asiaan suhtautuva aineisto tutustumista varten.

Rebekka Blood korostaa blogi-maailman demokraattisuutta ja mielipiteen vapautta. Blogit innostavat keskusteluun ja kannanottoon. Nykymaailmassa vallitseva hajuton-mauton-väritön järjellis-rationaalinen tulos-ja-ulos koulutusmalli kaipaa rinnalleen mahdollisuuksia ja tilaa ajatella toisin, etsiä erilaisia tapoja toimia, kehitellä omaa näkemystä. Vaikka sitten päädyttäisiinkin siihen, että nykyinen käsityksemme hyvästä ja oikeasta tiedosta on hyväkstyttävä ja kelvollinen, tuo ajatteluprosessi on mielestäni tärkeä. Blogi voi opetuskäytössä toimi esimerkiksi oppikirjan (kiista)kumppanina, se voi virittää ajattelemaan vaihtoehtoja ja opettaa herkullista epäilyä. Vanhanaikaista ajattelua? Kenties, mutta sopii minulle :D

Pidän tärkeänä myös vaihtoehtoisten polkujen rakentamista; sitä, että opiskelija voi jollakin lailla itse määritellä mitä tekee, mihin tutustuu ja millä tavalla. Silti työskentelyllä voi olla yhteiset, kaikille samat puitteet. Ohjauksessa toimiva blogi voi koota ja levittää vaihtoehtoja. Esimerkiksi filosofian tuutorointiblogin avulla pystyin jakamaan opiskelijoiden omia ideoita ja motivointikeinoja eteenpäin.

Blogi on nopea ja vaivaton. Kun tekniikan on kerran oppinut, uuden jutun lisääminen käy yhtä nopeasti kuin sähköpostin kirjoittaminen. Blogi on myös halpa. Opetuskäytössä vaivattomuudella ja edullisuudella on merkitystä. Monet opetussovellukset ovat jääneet hankkimatta tai käyttämättä raskaan toteutuksen ja painavan kustannuksen vuoksi. Blogissa on himppunen Linux-henkistä Easy-pedagogiikkaa. Vapautta luoda ja toteuttaa. Värit, kuvat ja linkityksen avulla äänet, videot ja animaatiot yms. ovat käytössä.

1 Comments:

At maanantaina, 06 kesäkuuta, 2005, Anonymous Anonyymi said...

Hei Anne,
aivan erinomainen blogi Sinulla. Tunsin heti oloni kotoisaksi. Pohdiskelen päivittäin samoja asioita.
Perustin 1.2.2005 kotikaupunkiini "vaasalaisia-blogin", jonka "ylevänä" tarkopituksena on tarjota vaasalaisille kaikki Vaasaan ja vaasalaisuuteen littyvät linkit samalta sivulta ja vanhvistaa paikallis-identiteettiä.
Blogi on lyhyessä ajassa saavuttanaut jonkinlaisen paikan paikallisessa keskustelussa.

Tämä on elämäni mielenkiintoisin labbiskokeilu.

Käy katsomassa jos Sinulla vain on aikaa.

vaasalaisia:
http://vaasalaisia.blogspot.com

 

Lähetä kommentti

<< Home