19.2.05

Kuinka soveltaa weblogeja oppimiseen?

Kirjoitin kesällä 2004 verkkokäsikirjoitusta verkko-opiskelusta ja törmäsin ensimmäistä kertaa ilmiöön weblogi. Asia ei tietenkään ollut kovin uusi siinä vaiheessa. Selvitän myöhemmin hiukan historiaa. Mutta henkilökohtaisessa opettaja-ohjaaja-historiassani se oli uusi oivallus ja käänne. Ensimmäinen löytämäni weblogi oli Janne Ruohiston (aloitimme aikuiskavatustieteen samalla vuosikurssilla) valtiotieteellisessä tiedekunnassa ylläpitämä sivusto (ei toimi enää), joka kokosi katsauksia aikuiskasvatustieteen kansainvälisistä aikakausjulkaisuista. Hän tiivisti tietoa, tarjosi suoria linkkejä verkkojulkaisuihin ja arvioi omasta näkökulmastaan artikkeleiden ajankohtaisuutta. Tarkemmilla seikkailuilla havaitsin, että suuri osa weblogeista esittelee yksityisten ihmisten yksityisiä ajatuksia, kokemuksia, mielipiteitä ja dokumentoitua arkea. Weblogi voi olla vaikka mitä. Innostuin miettimään, mitä se voisi olla oppimisen maailmassa.